Menu lewe
Wychowanie (przed?)szkolne sześciolatków
Szanowni Państwo, rodzice dzieci sześcioletnich!
Przed Państwem jedna z najważniejszych decyzji związanych z edukacją dziecka. Decyzja, czy realizację o b o w i ą z k u s z k o l n e g o Państwa dziecko ma rozpocząć w szkole, czy w przedszkolu.
Jesteśmy przekonani, że rozważą Państwo wszystkie możliwe rozwiązania, przyjrzą się każdemu z nich – bo każde ma swoje zalety.
Mamy nadzieję, że ten informator, a także spotkania i rozmowy z dyrektorami i nauczycielami szkół i przedszkoli, pomogą Państwu w podjęciu decyzji najlepszej dla rozwoju dziecka.
W obecnej sytuacji prawnej dziecko sześcioletnie może zacząć edukację, jako sześciolatek:
· w przedszkolu (w oddziale przedszkolnym),
· w szkole (w oddziale przedszkolnym),
· w szkole (w oddziale szkolnym dzieci sześcioletnich),
· w innych formach wychowania przedszkolngo.
Każda z tych form ma swoje specyficzne cechy.
W roku 2010 dziecko m o ż e zacząć swoje spotkania z edukacją w szkole, od 2012 będzie to o b o w i ą z e k.
- Znane są argumenty za pobytem dziecka w p r z e d s z k o l u (przedłużenie dzieciństwa, poczucie bezpieczeństwa, propozycje zajęć dodatkowych, przyjazne bazowo środowisko: malunki, zaplecze sanitarne przystosowane do małych dzieci).
- Rzadziej mówi się o argumentach za pobytem dziecka w s z k o l e. Zaplanowane dla sześciolatków podstawy programowe nie ograniczają dzieciństwa, dają natomiast możliwość, by sześciolatek mógł w sposób
n a t u r a l n y p r z y g o t o w a ć s i ę d o r o l i u c z n i a w miejscu, które będzie jego miejscem nauki przez kolejnych sześć lat.
----> Co do bazy, tworzenia poczucia bezpieczeństwa, zapewnienia warunków rozwoju każdego dziecka poprzez dodatkową ofertę edukacyjną, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, deklarujemy – jako przedstawiciele organu prowadzącego - że w p r z y p a d k u u t w o r z e n i a z e s p o ł ó w s z e ś c i o l a t k ó w w s z k o ł a c h zapewnimy t e p o t r z e b y, ale t a k ż e i n n e, o których wiemy, że je Państwo sygnalizują:
· godziny pracy oddziału szkolnego – podobne jak w przedszkolu,
· tworzenie sal dla sześciolatków w takich obrębach szkoły, by nie było warunków do bezpośredniego kontaktu z najstarszymi uczniami.
- Wartymi rozważenia są także uwagi Ministra Oświaty:
„Edukacja przedszkolna będzie płynnie przechodzić we wczesnoszkolną. Szkoła podstawowa stanie się miejscem radosnym, bezpiecznym i przyjaznym dzieciom, miejscem, w którym są zabawki, w którym uczy się poprzez zabawę, miejscem zapewniającym dobrą opiekę i rozwój zainteresowań. (…) Zapraszamy do szkoły te sześciolatki, które zostały już dobrze przygotowane przedszkolnie.
Dzisiaj dzieci rozwijają się szybko. Dzieci urodzone w XXI wieku są ruchliwe, ciekawe świata i nowych wrażeń. Obniżenie wieku szkolnego ma pomóc w wyrównaniu szans edukacyjnych. Im wcześniej u dzieci i młodzieży zostaną odkryte talenty i uzdolnienia, tym większe są szanse na ich jak najlepsze rozwijanie.”
Szanowni Państwo!
Zachęcamy do uważnej lektury tego informatora, do rozmów z nami – przedstawicielami organu prowadzącego, z dyrektorami szkół i przedszkoli, z rodzicami tych dzieci sześcioletnich, które w tym roku szkolnym są w przedszkolu (wiemy, że są zadowolone) i tych, które są w szkołach (wiemy, że też są zadowolone), do poznania bazy szkół i przedszkoli.
ZAPRASZAMY DO NASZYCH SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI!
Materiały informacyjne:
Rozporządzenie o podstawie programowej...
Sześciolatek w szkole...
Do Przedszkola ...
Informację wprowadził(a): Jarosław Pietrucha (2010-02-16 11:27:56)
Informację zmodyfikował(a): Jarosław Pietrucha (2010-02-18 09:08:05)
Liczba odwiedzin: 1178423